You are here

Da li unosite dovoljnu količinu vode?

image

Kada ste dehidrirani, vaše telo štedi vodu i reciklira je. Toksični produkti se odlažu u tkivima – mastima, zglobovima, mišićima – umesto da budu eliminisani. Znojenjem se gubi velika količina vode. Letnji period je posebno “pogodan” za laku dehidrataciju. Suva koža je takođe čest simptom dehidratacije. Dugotrajna dehidratacija može rezultovati dobitkom na težini, slabim mišićnim tonusom, zadržavanjem vode u organizmu, digestivnim problemima itd.

Važne činjenice o vodi

Možete živeti bez hrane mesec dana ili više, ali možete preživeti svega tri ili četiri dana bez vode. Voda pokreće sve nutrijente, hormone, antitela, kiseonik – kroz krvotok, limfni sistem. Voda je neophodna da se eliminišu toksini i otpadni produkti iz tela. Ako ne pijete dovoljno vode vaše telo treba da reciklira “staru” vodu i svaka metabolička funkcija u telu se ne odvija kako bi trebalo.

Oko 83% naše krvi je voda, što pomaže da se apsorbuje hrana, transportuje otpadni materijal i da se kontroliše telesna temperatura. Voda je „rashlađivač“ tela, tj. reguliše telesnu temperaturu. Osigurava da se naše telo ne pregreje oslobađajući toplotnu energiju tela putem znoja. Simptomi pregrevanja (kada telo nema dovoljno vode da reguliše telesnu tempraturu) uključuju pojačano znojenje, vrtoglavicu, umor, glavobolju, mučninu, povraćanje.

Da li ste znali? Gubitak 3% telesne težine u vidu vode rezultuje ozbiljnim zdravstvenim problemima. Gubitak 15% vode rezultuje smrću.

Dobra hidratacija utiče na zdravlje kardiovaskularnog sistema. Visok pritisak, visok holesterol, arterijski problemi – mogu biti smanjeni povećanjem unosa tečnosti. Tokom vežbanja mogu se primetiti smetnje u srčanom ritmu zbog nedostatka vode.

Voda podmazuje zglobove i omogućuje im da se slobodno kreću. Vezivno tkivo oko zglobova iziskuje mnogo vode da bi se održala elastičnost i da bi se ostvarila lakoća kretanja.

Voda je glavni sastojak u svim procesima vezanim za razgradnju i apsorpciju hrane. Voda nosi nutrijente do ćelija putem krvi. Voda pomaže da se izdvoje i prenose neophodni vitamini iz hrane rastvorljivi u vodi kao što su vitamini B i vitamin C.

Bubrezi konstantno filtriraju krv, koncentrujući otpadni materijal i izbacuju ga napolje putem urina. Dugoročno, dehidratacija može oštetiti bubrege.

Pluća su blizu 90% sastavljena od vode. Simptomi alergija i astme takođe mogu biti znaci nedovoljnog unosa vode.

 

wri_1Izotonični napici

Kada se pojačano znojimo - bilo zbog treninga ili viših temperatura, znojenjem ne gubimo samo vodu, već i važne elektrolite, te voda nekad nije dovoljna.

Nekada davno, jedna grupa biciklista otkrila je da zaslađena voda ima određene prednosti. Druga grupa biciklista otkrila je da malo posoljena voda takođe ima određene prednosti u toku vožnje. Na kraju se došlo do zaključka da je idealni napitak u pravoj precizno određenoj koncentraciji koji sadrži i vodu i soli, elektrolite i proste šećere - najbolje rešenje za brzu rehidrataciju u toku povećanih napora. Svakako, vrlo je teško odrediti preciznu koncentraciju i zbog toga danas imamo izotonične napitke koji omogućavaju brzu rehidtrataciju i obnovu energije, a rastvaraju se u precizno navedenoj količini vode. Izotonične napitke uglavnom koriste sportisti koji se mnogo znoje, kao i oni koji provode duži deo dana na suncu. Probajte hladan Isostar u vrelim letnjim danima i vrlo brzo ćete osetiti priliv energije!

 

 Monika_profile_pic_copy