You are here

Problem zatvora – rešenja i problemi

Pre nego se upustimo „u priču“ o ovom čestom problemu savremenog čoveka postavite sebi nekoliko pitanja…

Da li ignorišete potrebu za redovnim pražnjenjem creva? Tj. da li se redovno dešava da i pored "potrebe za pražnjenjem" odlažete pražnjenje creva? Da li imate ustaljeno vreme za praženjenje creva? Da li zapravo i imate nagon za pražnjenjem creva?

Kako stojite sa unosom vlakana? Integralne žitarice? Vlaknasto povrće? Mahunarke? Mekinje? Seme lana? Jogurt? Kefir? Uzimanje probiotika? Jabuke? Kompot od šljiva?

Da li ste dovoljno dobro hidrirani? Koliko "čiste vode" popijete u toku dana?

Unos kofeina? Alkohol? Duvan?

Kako se hranite? Da li na vašem meniju dominira industrijski prerađena, „suva hrana“? Koliko obroka imate dnevno?

Da li imate redovnu fizičku aktivnost?

Po nekim opšteprihvaćenim definicijama ritam normalnog pražnjenja creva varira od 2-3 stolice dnevno do 1 stolice u tri dana. Gastroenterolozi kažu da je normalno sve od jedanput dnevno do tri puta nedeljno( vezano za pražnjenje creva). Naravno, u obzir bi trebalo uzeti i konzistenciju( formiranost) stolice, kao i druge uzročnike koji za posledicu imaju istim simptom – zatvor( opstipaciju), a neki od njih su praćeni pojavom krvi na toalet papiru, gubitkom težine, temperaturom ili slabošću, naizmeničnom pojavom zatvora i proliva...i sl.

Najčešći uzroci zatvora su vezani upravo za način ishrane – neredovna ishrana, „brza hrana“, nedovoljno svežeg voća i povrća, nedovoljno dijetnih vlakana u ishrani, gazirani sokovi, alkohol, „jaki začini“, kafa i cigarete, „jedenje sa nogu“ bez dovoljno zvakanja hrane, nedovoljno uzimanje tečnosti( pre svega „čiste vode“). Problemima koji se tiču ishrane doprinose i sedanterni način života, nedostatak fizičke aktivnosti, napetost i druga stresna stanja koja opisuju život savremenog čoveka.

Pomenimo i tzv. staračku tromost debelog creva koja se najčešće javlja posle 60-te godine života, i posledica je degenerativnih promena – debelo crevo postaje manje podražljivo, ne prazni se u potpunosti i u pravilnim vremenskim razmacima. Uzorci mogu biti i neke zapaljenske bolesti creva, poremećaji rada štitne žlezde, maligni procesi, kao i uzimanje nekih lekova – analgetici, antidepresivi, antibiotici.

Dakle, u osnovi problema zatvora je poremećena učestalost pražnjenja creva. Svakako da bez obzira na benignost uzroka (u najvećem broju slučajeva), zatvor ipak može predstavljati problem – pojavom nadutosti u stomaku, kao i činjenicom da ako se stolica predugo zadrži u debelom crevu, postaje suviše tvrda i eto dodatnog problema. Elem, problemi su bolovi i grčevi u stomaku, nadutost, uticaj na pojavu hemoroida…disbalans crevne flore…loš zadah…a bogme treba razmotriti i tvrdnje koje se tiču laičke odrednice „nagomilavanja toksina u crevima koji odlaze u krv“…

Sve u svemu ne shvatajte zatvor olako

Šta uraditi?

  • Imajte više manje obilnih obroka u toku dana( 4-6)

  • Budite dovoljno dobro hidrirani ( ograničite unos kafe i alkohola)

  • Oprezno sa industrijski prerađenom hranom

  • Povećajte unosa vlakana( razumno) – mahunarke, integralne žitarice, mekinje, hleb od integralnih žitarica, suve šljive, suve kajsije, kompoti od šljiva, krušaka, sveže jabuke, lan, fermentisani mlečni proizvodi( jogurt, kefir, kiselo mleko)

  • Bavite se redovno fizičkom aktivnošću!

  • Uspostavite ritam redovnog pražnjenja creva, svaki dan u isto vreme!!!

  • Ne potiskujte potrebu za redovnim pražnjenjem creva, odlaganje nužde može dovesti do „gašenja refleksa“!!!

Upotreba laksativa?

Oprezno! Neki ljudi sa problemom hroničnog zatvora često se odlučuju za „lakši put“, tj. redovnu upotrebu laksativa što može dovesti do stvaranja navike, tj. zavisnosti od laksativa. Neopreznom upotrebom laksativa sebi možemo naneti više štete, nego koristi, jer nismo rešili problem, već smo ga samo maskirali! Naravno, ima i onih koji laksative koriste ne bi li smršali, uglavnom se „učinak“ svodi na gubitak tečnosti i elektrolita, što sasvim sigurno nije bezbedan i uspešan put gubitka kilograma!

Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu
Povezani i slični tekstovi