You are here

Hrana za bolji san

Nesanica je nešto što opterećuje sve veći broj ljudi. Razlozi za to su razni. Od posla koji izaziva stres, unošenje veće količine alkohola, preterivanje sa treninzima, itd. Nije retko videti i čuti da ljudi posežu za raznim medikamentima kako bi ublažili nervozu i omogućili sebi adekvatan san. Dobar i kvalitetan san je stub zdravlja svakog čoveka. Kvalitet života itekako utiče na kvalitet sna, a organizovan i uredan život su osonovna stavka tog momenta. Ishrana ima veliki udeo u tome, a u ovom tekstu ćemo videti koje su to namirnice koje nam mogu pomoći u kvalitetu našeg sna, a samim tim u kvalitetu našeg života.

Bademi su odličan izbor jer su odličan izvor hranljivih sastojaka. Redovna konzumacija badema je povezana sa manjim rizikom od nekoliko hroničnih bolesti, poput dijabetesa tipa 2 i srčanih bolesti. To se pripisuje njihovim zdravim mononezasićenim mastima, vlaknima i antioksidantima. Bademi poboljšavaju kvalitet spavanja, jer zajedno se nekoliko vrsta orašastih plodova, predstavljaju izvor hormona melatonina. Melatonin reguliše vaš unutrašnji sat i signalizira vašem telu da se pripremi za san. Ako želite da jedete bademe pre spavanja, dovoljna je jedna šačica da bi se to potvrdilo.

Kivi je nisko kalorično, veoma zdravo i hranljivo voće. Prema raznim studijama o poboljšanju kvaliteta spavanja, kivi je takođe jedna od namirnica koju treba jesti pre spavanja. Dva kivija pre spavanja će omogućiti da brže zaspete, u procentima 42%, nego da ništa niste jeli. Efekti kivija na poboljšanje sna se ponekad pripisujuju serotoninu. Serotonin je hemijska supstanca u mozgu koja pomaže u regulisanju vašeg ciklusa spavanja.

Sok od višnje ima impresivne zdravstvene prednosti. Prvo, pruža umerene količine nekoliko važnih hranljivih sastojaka, poput magnezijuma i fosfora. Takođe je dobar izvor kalijuma. Sok od višnje pozitivno utiče na vaš san i naučnim proučavanjima se pojavio iz tog razloga jer ima ulogu u ublažavanju nesanice. Efekti soka od višanja koji promovišu dobar san rezultat su velike količine melatonina. U svakom slučaju, vredi pokušati piti sok od višanja pre spavanja ako se borite sa nesanicom.

Masna riba poput lososa, tunjevine, pastrmke i skuše izuzetno je zdrava. Ono što ih čini jedinstvenim je njihova količina vitamina D. Kombinacija omega 3 masnih kiselina i vitamina D u masnoj ribi može da poboljša kvalitet spavanja, jer se pokazalo da obe povećavaju proizvodnju serotonina. Par sati pred spavanje, večera sa jednom od pomenutih masnih riba je odličan izbor za ublažavanje vaše nesanice.

Orasi su opšte poznati da utiču na kvalitet našeg zdravlja. Obiluju mnogim hranljivim sastojcima, pružajući preko 19 vitamina i minerala, pored 1,9 grama vlakana, u porciji od 28 grama. Orasi su posebno bogati magnezijumom,fosforom, manganom i bakrom. Nije bilo puno istraživanja na temu poboljšanja sna, kada su orasi u pitanju, ali jedenje oraha pre spavanja vam može pomoći. Otprilike šaka oraha je sasavim dovoljna.

Beli pirinač je zrnasta biljka koja se u mnogim zemljama konzumira kao osnovna hrana. Glavna razlika između belog i smeđeg pirinča je u tome što su belom pirinču uklonjene mekinje i klice. Zbog toga ima manje vlakana, hranljivih sastojaka i antioksidanata. Bez obzira na to, beli pirinač i dalje sadrži pristoju količinu nekoliko vitamina i minerala. Sugerisano je da jedenje hrane sa visokim GI (Glikemijskim Indeksom), poput belog pirinča, najmanje jedan sat pre spavanja može da pomogne u poboljšanju kvaliteta sna.

U svakom slučaju, ne treba preterivati sa unošenjem hrane pred spavanje.

Pored navedenih namirnica postoje i druge koje promovišu dobar san, jer mogu sadržati velike količine triptofana. Mlečni proizvodi poput mleka ili jogurta, poznati su izvori triptofana. Dokazano je da mleko poboljšava san kod starijih osoba, posebno u kombinaciji sa laganim vežbama. Ćuretina, banane, biljni čajevi poput mente su takođe dobar izbor pred spavanje.

 

Galerija: 
Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine