You are here

Benefiti pranayama disanja

Disanje najvažnija i najmoćnija sila koju poznajemo. Ipak, većina ljudi disanju posvećuje malo pažnje. Nedovoljno neiformisani o prednostima disanja, ljudi ne znaju prave prednosti pravilnog disanja koje im sa sigurnošću produžava život. Ako naučimo da postanemo svesni svog daha, njegovu kontrolu i maksimalnu iskorišćenost, onda ulazimo u zonu isceljenja tela i vrhunskog zdravlja, kako za telo tako i za um.

Šta je pranayama?

Ova sanskritska reč se može podeliti na "Prana" i "Ayama". "Prana" znači životna snaga, a "Ayama" znači produžiti. U prevodu, produženje života, odnosno životne snage. U početku, praksa ovog disanja može biti komplikovana, međutim ona vremenom postaje prava umetnost i zadovoljstvo i postaje vrlo jednostavna za izvođenje. U ovom tekstu neću objašnjavati načine na koje možete vežbati ovo disanje, već ću se fokusirati na benefite pranayame. Pa da krenemo..

Redukcija stresa – U današnjem društvu uglavnom imamo problema sa prekomernim stimulacijama simpatičkog sistema, i prečesto smo pod stersom. Poznato je da stres dovodi do mnoštva bolesti u telu, od koje su neke opasne po život. Poznata činjenica je da redovno praktikovanje pranayama disanja može povećati parasimpatički tonus i smanjiti simpatičku aktivnost, što direktno utiče na smanjenje stresa. Neke od glavnih prednosti pranayame uključuju sposobnost opuštanja u bilo kom trenutku i oslobađanja od stresa. Ukratko, pomaže vam da se opustite, smanjite stres i ostanete zdravi.

Poboljšanje varenja - Kada uključimo puni opseg naše dijafragme, donji, srednji i gornji deo, svaki udah i izdisaj uzrokuje pomeranje dijafragme gore i dole. Ovo su događa prilikom pranayama disanja. Organi koji su locirani u našem abdomenu lagano se kreću zajedno s dijafragmom, uzrokujući da prirodno klize jedan uz drugi. Iz toga proizilazi da treba sedeti uspravno kada praktikujemo pranayama disanje i time omogućiti dijafragmi i unutrašnjim organima da rade zajedno u cilju bolje digestije.

Pročišćenje tkiva – U našem telu imamo približno 10 litara tečnosti, poznata i kao intersticijska tečnost, koja se slobodno kreće oko naših sudova, organa i ćelija. Pranayama povećava brzinu kretanja ovih tečnosti kroz tkiva našeg tela. Ovo kretanje čisti naše tkivo uz povećanje broja hranljivih materija koje se apsorbuju i produžava proces čišćenja limfnog sistema.

Čišćenje pluća – Ovo je još jedna od korisnih stvari koje ostvarujemo uz pomoć pranayame. Kada pravilno dišemo čistimo pluća i potpuno praznimo donji deo pluća. Kao što gravitacija teži da stvari povlači na dole i tako pravi štetne efekte, tako se može desiti i sa našim plućima kada se donji deo ne isprazni, odnosno "očisti". Pranayama uzrokuje oslobađanje nakupljenog materijala iz donjeg dela pluća, puneći ih svežim i hranljivm sastojcima, kako bi se poboljšale sveukupne funkcije pluća.

Smanjenje depresije – S obzirom da pranayama značajno smanjuje stres, čisti vaše unutrašnje sisteme i stvara zdravije telo, to može biti i sjajan način borbe protiv depresije. Smanjivanjem agregatora depresije poput anksioznosti i umora, vremenom ćete primetiti opšte poboljšanje svog emocionalnog zdravlja.

Produženje života – Redovna praksa ovih tehnika može dovesti do dužeg života. Dah je jedina potrebna stvar da bi smo preživeli, i iz tog razloga ima ključnu ulogu u pravilnom funkcionisanju našeg tela. Kada naučite da savladate dah, celokupno zdravlje vašeg tela značajno će se poboljšati. Pored toga, pranayama se bori protiv, opasnih po život, efekata povezanih sa stresom i nakupljenim toksinima.

Uživajte u pravilnom disanju i poboljšajte kvalitet svog života.

Galerija: 
Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine