You are here

Funkcionalna snaga za jiu jitsu i ostale borce

Trening snage je redovna praksa u svakom borilačkom sportu. U zavisnosti od sporta, razlikuju se i treninzi snage i kondicije. Kada je u pitanju jiu jitsu, postoji određeno mišljenje da snaga ne igra bitnu ulogu, međutim treba imati u vidu česte povrede i očuvanje snažnog i zdravog tela. Iz toga proizilazi da je ipak bolje ubaciti treninge snage u svoj režim treninga i tako preventivno delovati na svoje zdravlje i uopšte na celu jiu jitsu praksu. Trening snage neće poboljšati jiu jitsu, ali snaga često ima krucijalnu ulogu kada tehnika nije u prvom planu.

Hajde da vidimo kako treba vežbati i koje vežbe pomažu u podizanju nivoa funkcionalne snage.

Cilj treninga snage u brazilskoj jiu jitsi nije da budete jaki poput Hulka, već da budete dovoljno snažni za svoju težinu. Ako ste redovan jiu jitsu vežbač, kondicija i snaga će doći od samih treninga, ali ne i velika mišićna masa, koja vam i nije potrebna. Treba raditi na pokretima snage koji deluju na celo telo, da bi ste ojačali u položajima koji su vam potrebni za borbu.

Čučnjevi su odlična vežba za izgradnju jakih nogu gluteusa, tetiva i leđa. U jiu jitsi, ako se nalazite u nečijem zatvorenom gardu, snažne noge mogu da vam pomognu u izlasku iz istog. Potrebno je, pored tehnike, poprilično snage da bi ste se uspravili i došli u takozvanu “bazu”. Sa jačim nogama izlazak je sigurniji i bezbedniji. Takodje, kada su u pitanju rušenja, snažne i izdržljive noge imaju jednu od bitnijih uloga. Kada radimo čučnjeve, broj ponavljanja za snagu koja je u funkciji sporta ( a u ovom slučaju je u pitanju izdrzljivost) , taj broj treba da bude izmedju 15 i 20 ponavljanja, za optimalnu funkcionalnu energiju.

Sklekovi su nezaobilazna vežba u izgradnji funkcionalne snage. Sa skelekovima obezbedjujemo snažniji kardio-vaskularni kapacitet, pored mišićne izgradnju gornjeg dela tela. Sklekove možemo raditi u raznim varijacijama. Pokazalo se da je kardio trening u bliskoj vezi sa vežbama izdržljivosti, a sklekovi u ovoj priči imaju veoma bitan zadatak. Kuriozitet predstavljaju hindu sklekovi i način treninga indijskih rvača. O cemu se radi? Naime, hindu sklekovi pogadjaju mišiće kompletnog tela, a na dnevnom nivou indijski rvači urade i do 2000 ponavljanja. Svako ko je probao da radi ove sklekove zna da vrše sjajnu izgradnju funkcionalne snage koja mišićima u borbi obezbedjuje neophodnu izdržljivost. U svakom slučaju, sklekove ne treba izbegavatati, ali ne treba ni preterivati u istim. Redovnost i raznovrsnost su ključ uspeha.

Prirodne forme tela ili telesna biomehanika.

Ovo su različite vežbe koje se oslanjaju na prirodno kretanje tela ili oponašaju kretnje pojedinih životinja. Šta dobijamo ovakvim nacinom treniranja? Jednom rečju, sve što vam treba. Prirodne forme tela su jedne od najboljih vežbi za ljudsko telo i izgradnju funkcionalne snage i kondicije. Na jiu jitsu treninzima te vežbe i pokreti su sastavni deo svakog zagrevanja. S obzirom na to da se rade u pokretu, svaki vežbač automatski radi na poboljšanju snage, kondicije, fleksibilnosti i izdržljivosti. Pokreti poput kolutova, prevrtanja, padova, medveda, krokodila, guštera, krabe … su samo neke od vezbi koje na siguran i proveren način vrše izgradnju funkcionalne snage. Energija koja se dobija iz pokreta je nešto najprirodnije, najzdravije i veoma je bezbedno za svakog vežbača. Postoji odredjeni broj ljudi koji dolazi na treninge jiu jitse, ali striktno zbog prvog dela treninga, odnosno vežbanja prirodnih formi tela. Osim što rade na izgradnji muskulature celog tela, ove vežbe troše veliki broj kalorija i vežbači koje zanima samo ovaj aspekt veoma brzo gube višak kilograma. Primer za to je vežbač iz jiu jitsu kluba Rio Grappling Club Novi Sad, tridesetogodišnji D.P., koji je za devet meseci izgubio 27 kilograma.

Navedene vežbe su samo neke od kojih možete imati konkretne benefite, ali su sigurne i neće vas izneveriti.

Održavajte kontinuitet, vežbajte bez stresa, slušajte svoje telo i rezultati neće izostati. Uživajte i nemojte žuriti.

Foto:Pixabay, Pixabay, Wikimedia

Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine