You are here

Kardio na prazan stomak- da ili ne?

Kada je reč o sagorevanju telesnih masnoća, često nailazimo na nedoumicu: da li je za maksimalne rezultate u topljenju masnih naslaga bolji kardio trening na prazan stomak, ili nakon obroka?

U naučnoj literaturi je zabeleženo da aerobne vežbe nakon perioda celonoćnog posta ubrzavaju gubitak telesnih masnoća. Istraživanja su pokazala da niski nivoi glikogena i insulina tokom noćnog perioda bez hrane preusmeravaju telo tako da sa potrošnje ugljenih hidrata kao goriva prelazi na mobilizaciju uskladištenih masnoća. Ta strategija tako pomaže telu da postane efikasnija mašina za sagorevanje masti.

Istraživanje obavljeno 2019. i objavljeno u časopisu Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism otkrilo je da su biciklisti koji su vozili na prazan stomak sagorevali dvostruko više masnoća – potvrdivši da vežbanje na prazan stomak ubrzano smanjuje višak masnih naslaga.

Cilj istraživanja je, po rečima samih istraživača, bio „procena akutnih i hroničnih efekata vežbi izvođenih pre nasuprot nakon unosa nutrijenata na čitavo telo i unutarmišićno korišćenje lipida i postprandijalan (nakon obroka) metabolizam glukoze.“

Tokom šest nedelja, istraživači su pratili 30 gojaznih, neaktivnih muškaraca, podeljenih u tri grupe. Jedna je bila kontrolna, a druge dve su vozile stacionarni bicikl tri puta nedeljno umerenim tempom. Praćeni su im puls i količina sagorelih telesnih masnoća. Po rečima istraživača: „Jedna grupa ispitanika je dva sata pre vožnje unosila šejk sa ukusom vanile (bez drugog vida doručka), a druga placebo napitak sličnog ukusa sastavljen od vode, arome i zaslađivača bez kalorija. Drugim rečima, placebo grupa je vozila na prazan stomak, a da to nije znala.“

Rezultati? Oni koji su vozili na prazan stomak su svakom vožnjom sagoreli oko dva puta više masnoće od onih koji su prethodno konzumirali šejk. Po rečima istraživača: „Obe grupe su utrošile sličan iznos kalorija – ali je kod onih koji prethodno nisu jeli veći deo tih kalorija poticao iz masnoća.“

Prema Javieru Gonzalesu, vodećem istraživaču studije, tela ispošćenih biciklista su se okrenula unutrašnjoj energiji (salu) uskladištenoj kao gorivo, uključujući i masnoću unutar mišića. Interesantno, oni koji su vozili na prazan stomak po ličnoj proceni nisu primetili da su im treninzi naporniji nego kod druge grupe.

Rezultati ove studije ponovo potvrđuju koristi kardio treninga pre doručka kada se za cilj ima maksimalan gubitak masnog tkiva. Sve je savršeno logično: kad unesete obrok ili ugljene hidrate pre treninga, podižete nivoe insulina, koji podstiče skladištenje masti i obustavljanje mobilizacije, oksidacije i sagorevanja masnoća. Ako vam je cilj optimalno sagorevanje masnog tkiva, oslobađanje insulina pre kardio treninga vam nikako neće koristiti. Ako ste, s druge strane, imali period posta pre kardio treninga, telo će biti u prilici da promeni izvor goriva i umesto glukoze posegne za sagorevanjem masti.

Mnogi bilderi se plaše da će, ako ne jedu ili ne unesu proteinski šejk pre treninga, izgubiti mišiće. Ništa ne može biti dalje od istine. Istraživanje pokazuje da kardio trening pre doručka ne izaziva ništa veći gubitak mišića no kardio nakon obroka.

Kao dodatak prethodnom: časopis British Journal of Nutrition je upoređivao efekte jutarnjeg džoginga nakon duručka i na prazan stomak. Trening na prazan stomak je rezultovao sa 20 procenata više sagorenih masnoća.

Ukratko: aktuelna istraživanja pokazuju da, za nekog sa tvrdoglavim masnim naslagama, kao i nekom ko je već vitak ali želi da bude zaista isprugan, kardio trening na prazan stomak moće povećati sagorevanje preostalih masnoća – kako oko struka, tako i onih unutar samih mišića.

 

Foto:Sundried, Coachmag, Self

Galerija: 
Momir Iseni
Nutricionizam, fitnes, motivacija