You are here

Dijabetes i proteinska suplementacija

Proteinske suplemente koristi skoro svaka osoba koja je fizički aktivna. Dobro je poznato da je proteinski prah „prva pomoć“ za pocepani mišić tokom treninga. Ugrubo, možemo ih podeliti na one koji su na bazi 1.mleka i 2.biljaka.

Proteinski prah na bazi mleka ima visoku biološku vrednost, kao i visok nivo esencijalnih i razgranatih amino kiselina. Proteinski prah na biljnoj bazi može biti jednako efikasan kao i proteinski prah na bazi mleka ai ne sadrži sve neohodne aminokiseline. Zbog toga treba kombinovati više biljnih protein.

Da li dijabetičari mogu da koriste šejkove od proteina surutke?

Da, ljudi sa dijabetesom mogu da koriste protein surutke u preporučenim količinama. Uvek je najbolje da se prvo konsultujete sa svojim lekarom pre nego što dodate suplemente u svoj plan ishrane. Bitno je svaki dodatak uzimati umereno i uvek se pridržavati preporučenih doza. Takođe potrebno je detaljno istražiti proizvod i identifikovati sve sastojke. Nakon upoznavanja sastava treba istražiti efekat koji bi mogao imati na šećer u krvi i opšte zdravlje.

Obično treba koristiti šejkove u danima treninga ili danima kada niste ispunili jsvoje potrebe za proteinima. Ovo bi obično iznosilo oko 3 merice nedeljno tokom nekoliko nedelja. Ponekad potrebno je imati nedelje bez konzumiranja proteinskog praha da bi dali svom telu predah. Za to vreme trudite se da unesete dovoljnu količinu protein putem hrane.

Kad god se u istoj rečenici pominju proteinski prah i dijabetes, uvek se pojavi tema problema sa bubrezima. Pokazalo se da visok unos proteina ubrzava oštećenje bubrega kod ljudi koji već imaju bolest bubrega. Imajte na umu da je to opšti unos proteina, a ne samo proteinski prah. Iz sprovedenih studija i medicinskih istraživanja, nije bilo izveštaja ili nalaza koji potvrđuju da konzumiranje proteina surutke ima negativan uticaj na zdravlje osoba koje žive sa dijabetesom.

Iako proteinski šejkovi mogu biti sigurni za dijabetičare, ipak treba biti oprezan Najmanje na svaka tri meseca biste trebali da kontrolišete albumin u urinu, kao i ureu i kreatinin iz krv. Naravno obavezna je redovna kontroa šećera.

Efekti proteina u prahu na šećer u krvi

Većina proteinskih prahova sadrži najviše 12 grama ugljenih hidrata po porciji, što se može smatrati prilično niskim sadržajem ugljenih hidrata. Izolati, kao najčistiji vid Whay-a gotovo da nemaju ugljene hidrate. Gejneri za masu će sadržati od 30 grama ugljenih hidrata naviše do čak 120 grama po porciji. Samim tim oni zahtevaju značajnu količinu insulina za regulisanje nivoa šećera u krvi. Što je veći broj ugljenih hidrata, veći je rizik od visokog šećera u krvi. Zbog toga ih treba izbegavati.

Određene aminokiseline u prahu proteina surutke, posebno glukogene amino kiseline, mogu se pretvoriti u glukozu kroz proces koji se zove glukoneogeneza. Ova glukoza onda može povećati nivo šećera u krvi. Sa druge strane, proteinski prahovi na biljnoj bazi nemaju isti efekat na nivo šećera u krvi. Ovo može biti zbog nedostatka glukogenih amino kiselina i velike količine ketogenih amino kiselina u ovoj vrsti praha.

Kada konzumirate proteinske šejkove, morate da dozirate u skladu sa vrstom, vašom telesnom masom, fizičkim aktivnostima i opštim zdravljem. Najbolje je da testirate šećer u krvi pre i oko 30 do 45 minuta nakon konzumiranja da biste procenili kako će određeni proteinski prah uticati na vaš šećer u krvi. Obavezno pomešajte prah sa vodom samo za ovaj test da biste dobili istinito očitavanje.

Kao i svaka druga hrana ili dodatak ishrani, umerenost je ključna. Iako proteinski prah može biti bezbedan za dijabetičare, nemojte preterati.

 

Galerija: 
dr Anita Mrdaković
dr medicine
Povezani i slični tekstovi