You are here

Najbolja kombinacija preparata za postizanje definicije

image

 

 

 

Rešili ste da smršate i da svoju figuru napokon dovedete u red! Možda ste, pak, od onih koji su preko zime nabacili nekoliko kvalitetnih kilograma (mišićne mase) i sada želite da te iste mišiće oslobodite suvišnih naslaga sala i vode kako bi oni došli do izražaja. Naravno, sredili ste ishranu i uveli lagan kardio trening u Vaš program i sledeća stavka je – suplementacija. Pitate se šta je poželjno uzeti u ovoj fazi i da li su neki suplementi „za masu“ a neki drugi „za definiciju“, kako ih ukombinovati sve zajedno, i od čega krenuti.

Uglavnom kada kažemo suplementi za mršavljenje i definiciju – svi uglavnom mislimo na sagorevače. Možda ćemo vas iznenaditi, ali postoji nekoliko suplemenata koji su, imajući u vidu njihova dejstva, čak možda i značajniji od sagorevača! Naravno, objasnićemo Vam zašto, a na Vama je da odaberete paletu preparata za sebe.

 

Sagorevači masti

Sagorevači masti ili na engleskom fat burner-i su prirodni preparati namenjeni kao podrška Vašem telu da efikasnije troši mast kao izvor energije, da ubrzaju metabolizam, da podstaknu termogenezu i sagorevanje masnog tkiva, da Vam daju više volje i energije za trening, da smanje apetit, da podstaknu telo na povećanu prirodnu produkciju hormona koji su posebno odgovorni za količinu masnog tkiva i brzinu metabolizma,  da smanje nivo lošeg holesterola u krvi, da izbace višak vode iz organizma, da održe konstantim nivo šećera u krvi, i još mnogo toga... naravno nisu svi sagorevači isti i ne deluju na sve funkcije odjednom i iz tog razloga nije svaki sagorevač pogodan za svaku osobu. Za to je potrebno  uzeti u obzir pol, godine života, nivo utreniranosti, zdravstveno stanje i eventualne zdravstvene smetnje.

Ishrana i fizička aktivnost su osnova svakog programa za mršavljenje, odnosno redukciju telesnih masti i bez njih je realno teško očekivati ozbiljne rezultate. Sagorevači masti nisu prečica za mršavljenje, nego dodatak koji će Vam pomoći da iz Vaše dijete i treninga izvučete maksimum rezultata!

 

Protein

sups_6U dijetama u kojima su ugljeni hidrati zastupljeni izuzetno malo, organizam je gotovo neprestano bez svog primarnog ''goriva'' i više troši masnoću kao izvor energije. Ako pogledamo pažljivije dijete svetski poznatih bodibildera i fitnes takmičara, otkrićemo da gotovo svi primenjuju neku varijaciju dijete s malim procentom ugljenih hidrata za dostizanje čvrstog mišićavog tela neophodnog za pobede na takmičenjima.
Ukoliko se osoba odluči na ovakvu dijetu, problem je da ona ne može prosto da izbaci sve ugljene hidrate iz ishrane a da proteine i masti ostavi na starom nivou. Ako su ugljeni hidrati smanjeni, protein (kao i mnoge korisne nezasićene masnoće) moraju biti znatno povećani, kako kalorijski deficit ne bi bio prevelik i kako ne bi došlo do pada metabolizma.
Kada su nivoi ugljenih hidrata isuviše niski, a zajedno s njima i ukupne kalorije, rezultat je gotovo uvek gubitak mišića. To je sigurno ono što ne želi neko kome je cilj izdefinisan izgled. Dakle, rešenje je postepeno smanjivanje ugljenih hidrata i održavanje dnevno unetih kalorija na primerenom nivou, dok proteinski unos mora biti znatno povećan – ponekad do veoma visokih nivoa. Zapravo, proporcija unetih proteina i ugljenih hidrata bitno zavisi od metabolizma i može biti precizno određena samo uz trud, pa čak i uz greške.
Ne samo da visok proteinski unos sprečava gubitak mišića dok je količina ugljenih hidrata veoma niska, nego, takođe, može da ubrza metabolizam - zato što organizam treba napornije da funkcioniše kako bi probavio, obradio i iskoristio nutrijente.
Sledeći efekat proteinske dijete je veoma bitan i jedan je od razloga zašto je ova dijeta mnogo pogodnija za gubljenje telesne masnoće od dijete bogate ugljenim hidratima. Prevelika količina bilo koje vrste hrane može biti taložena kao masnoća, ali za protein je najmanje verovatno da će biti taložen kao masnoća u poređenju sa svim drugim nutrijentima.

 

Aminokiseline

supsAminokiseline su osnovni gradivni elementi proteina. Aminokiseline koje se sintetišu u organizmu nazivaju se neesencijalne, dok se aminokiseline koje naš organizam nije u mogućnosti da sintetiše nazivaju esencijalne aminokiseline i stoga ih je neophodno unositi putem ishrane. Osobina preparata na bazi aminokiselina je da one veoma brzo po unošenju prelaze u krvotok, ali su ukupne količine gradivnih materija veoma male. Iz tog razloga njihova upotreba, prvenstveno, treba da skrati vreme odsustva proteinske podrške iz krvotoka nakon noćnog sna ili napornog treninga. Uzimanje preparata na bazi aminokiselina pokazuje pozitivne efekte na jačanje imuniteta, oporavak i regeneraciju nakon povreda, operacija i sl.,zaštitu mišića od razgradnje, stimulaciju lučenja prirodnog hormona rasta, intenzivnije sagorevanje masti.

Ukoliko želite da izgradite čistu mišićnu masu, morate vašem organizmu obezbediti konstantan dotok aminokiselina u krvotok, a to se postiže redovnim unosom (svaka 2-3 sata) proteinske raznovrsne hrane, kao što su jaja, riba, meso, mlečni proizvodi... ujutru odmah po ustajanju, pre, u toku i nakon treninga možete unositi aminokiseline u vidu suplemenata - na tržištu postoje u tečnom, praškastom obliku i u tabletama. Osiguraćete znatno brži priliv aminokiselina ovim putem u odnosu na hranu.
Od posebne važnosti, istakli bi BCAA i glutamin i zbog toga smo njima posvetili poseban deo u daljem tekstu.

 

BCAA

BCAA su od neizmernog značaja za sportiste jer se metabolišu u mišićima mnogo češće nego u jetri, pomažu pri oporavku i štite mišić od razgradnje.

Nakon iskorišćenja glikogena prilikom aktivnosti, u jednom trenutku će telo početi da „koristi“ proteine, odnosno u najvećoj meri BCAA koje se glikoneogenezom u jetri pretvaraju u glukozu.
Mišićni proteini su bogati aminokiselinama razgranatog lanca, i problem nastaje jer je organizam u mogućnosti koristiti ih direktno. Studije su pokazale da, grubo izloženo, set od 10 ponavljanja različitih vežbi u teretani uzrokuje pad od i preko 10 % mišićnog glikogena, iz čega postaje jasno koliko brzo može doći do potrošnje određenih zaliha glikogena, a to dalje dovodi i do početka i nastavka potrošnje BCAA.

Stoga postaje očigledno da je od esencijalne važnosti obezbediti mišićima ove aminokiseline, a zatim ih i nadoknađivati, tj. unos BCAA treba da bude baziran na pravilu – pre, u toku i posle treninga!
Međutim, tu se velika važnost, uloga i značaj ovih esencijalnih aminokiselina ne završava. BCAA (sa akcentom na leucin) stimulišu proizvodnju insulina, a takođe i hormona rasta (hGH)! Istraženo je da unos BCAA i glutamina između obroka, i dodatan unos glutamina pred spavanje imaju zaista velike beneficije u povećanju proizvodnje hormona rasta.

 

Glutamin

sups_7Glutamin je uslovno esencijalna aminokiselina koja se prirodno nalazi u hrani bogatoj proteinima.

Naše telo može proizvesti samo određenu količinu glutamina koja je neophodna, međutim potrebe za glutaminom se povećavaju kada je telo pod stresom - a naporan trening je takođe vid stresa za organizam. Iz tog razloga telo će smanjivati količinu mišićnog tkiva kako bi došlo do glutamina i smanjilo potrebu za njim, tj. doći će do pojave katabolizma - razgradnje mišića.
Upravo iz tog razloga je glutamin važan kao dodatak ishrani za sportiste, čiji trening može da iscrpi telo, a samim tim i telesne rezerve aminokiselina.
Glutamin je jedna od najbitnijih aminokiselina kada je u pitanju skraćivanje perioda oporavka, tj. brža regeneracija. Glutamin ima i anaboličke funkcije u organizmu - pomaže sintezu proteina unutar mišićnih ćelija, pored toga učestvuje u detoksifikaciji amonijaka, funkcioniše i kao izvor azota pa time i pomaže ćelijsku hidrataciju, stimuliše proizvodnju hormona rasta, održava nivo kiselosti, ojačava imuni sistem, bitna je sirovina za proizvodnju energije i povećava proizvodnju glikogena u jetri. Iskustva sportista koji koriste glutamin je da se efekti osete vrlo brzo, fizički se bolje osećaju, manje su umorni i imaju više snage, spremniji su za naredni trening, a i upale mišića su smanjene.

 

Kreatin

Kreatin u mišićnom tkivu ima ulogu kao energetska rezerva, pošto potpomaže obnavljanje molekula ATP-a koji se koristi prilikom rada mišića. Tokom treninga od kreatina naše telo ima mnogostruke koristi. Kreatin sprečava upalu mišića neutrališući mlečnu kiselinu koja se nagomilava tokom rada mišića. Takođe, podstiče sintezu proteina i mišićni rast, odnosno, ima anabolički efekat

Jedna stvar koja se često vezuje za upotrebu kreatina jeste brzo dobijanje na težini. To je normalna pojava koja se dešava zbog prirodne osobine kreatina da povlači vodu u mišić što doprinosi njegovom volumenu i snazi, ali je zabluda da je dobijena težina čista mišićna masa za koju je potreban kontinuiran rad, što podrazumeva izbalansiranu ishranu, trening i suplementaciju.

Postavlja se pitanje da li kreatin mogu da koriste one osobe koje rade na smanjenju masnih naslaga, takođe je odgovor pozitivan, pod pretpostavkom da je unos ugljenih hidrata sveden na manju meru i povlačenje vode će biti manje, ali je za nijansu bolja preporuka za neke od forma kreatina koje ne izazivaju „kreatinsku nadutost“ a to je jedan od najnovijih na tržištu, popularni kre alkalyn.

Kre-Alkalyn je jedini kreatin na tržištu, pH vrednosti 12. Puferisani kreatin prolazi kroz krvotok “netaknut” da bi nahranio mišiće punom snagom. Jedna od značajnijih prednosti puferisanog kreatina je što ne izaziva kreatinsku nadutost, niti stomačne tegobe u odnosu na druge kreatinske proizvode.

 

Zamene za obrok

sups_5Poslednjih decenija narastajuća industrija prirodnih dodataka ishrani intenzivno traga za savršenim proizvodom-preparatom koji bi bio u stanju da potpuno zameni obroke i pri tome organizmu pruži sve neophodne materije u optimalnim odnosima. Pored toga, ovi suplementi moraju biti oslobođeni svih praznih kalorija, a vreme potrebno za njihovo spremanje svedeno na minimum. Štaviše, ovako spravljeni obroci moraju biti obogaćeni najfinijim ukusima da bi njihovo konzumiranje bilo što prijatnije. Mešavine hranljivih supstanci koje predstavljaju korake u tom pravcu nazvane su skraćenicom MRP (Meal Replacement Product-prozvod za zamenu obroka) i predstavljaju sam vrh ponude najvećih imena iz sveta proizvodnje prirodnih preparata.
Predlog zamena za obrok: protein koji u svom sastavu sadrži kazein, sporoapsorbujući protein, a takođe je plus ukoliko proizvod sadrži vitamine, minerale i dobre masnoće i ima na minimumu sadžaj šećera i loših masti.

 

Zdrave masti

Svo koštunjavo voće i semenke, od oraha, badema preko suncokreta i bundeve, bogato je dobrim esencijalnim masnim kiselinama. Takođe maslinovo, riblje i laneno ulje bi trebalo da bude deo vaše svakodnevne ishrane

Omega 3 masne kiseline iz ribljeg ulja su važne kao dodatak ishrani, jer utiču na poboljšanje cirkulacije i snižavanje visokog krvnog pritiska, kod srčane aritmije i koronarnih bolesti srca, jačanje imunološkog sistema, pospešivanje metabolizma masti, smanjenje nivoa holesterola, triglicerida i šećera u krvi, smanjenje upala i bolova kod reumatoidnih oboljenja i sportskih povreda, ublažavanje simptoma osteoporoze, pored toga pospešuje dotok krvi u mišiće i poboljšava ćelijsko sagorevanje masnoće. Brojne dobrobitne funkcije ribljeg ulja još uvek su predmet velikog broja svetskih istraživanja.

Laneno ulje, lanene semenke i omega-3 masne kiseline koje oni sadrže, pozitivno utiču na Vaše zdravlje. Masnoće iz lana mogu pridoneti gubitku viška kilograma. Sastojci bogati esencijalnim masnim kiselinama, kao što je lan, ubrzavaju telesni metabolizam potpomažući izgaranje suvišnih, nezdravih masnoća u telu. Dnevna doza omega-3 masnih kiselina bi mogla biti važan deo programa za kontrolu telesne težine.

 

Vitamini i minerali

sups_8Ponekad, ipak, zaboravljamo da pravilna ishrana i rast čoveka ne zavise samo od dovoljnog unosa kalorija, nego i od kvaliteta namirnica. Ne unose se hranom uvek i svi potrebni vitamini. Najčešći uzrok je taj što vitamini iz namirnica gube svoju vrednost kada su izloženi visokoj temperaturi i vazduhu. Drugi uzrok su savremene navike u ishrani, uslovljene brzim načinom života, kome se, u pogledu ishrane, najlakše prilagođavamo uzimanjem brze hrane, lošeg kvaliteta.

Ukoliko je dijeta u pitanju, takođe ne treba zaboraviti da kalorija nije samo kalorija, već treba obratiti pažnju i na njeno poreklo i kvalitet namirnica. svakako bi trebalo povećati količinu svežeg povrća što predstavlja idealan način za unos svih hranljivih materija, vlakana i antioksidanata kroz hranu. Međutim, ukoliko je aktivan sportski život u pitanju, stres i loše navike u ishrani koje se teško menjaju - potrebe za količinom vitamina i minerala se povećavaju stoga postoji potreba za njihovim dodatnim unosom u vidu suplemenata kako bi se održalo optimalno zdravlje, imunitet i otpornost na bolesti.

 

 

 

Monika_profile_pic_copy